VISITOR COUNTER

Thursday, February 21, 2013

MENGAPA RADIO AMATUR ADALAH DI PANGGIL "HAMS"


MENGAPA radio amatur adalah yang dipanggil "Hams"
________________________________________
Dari Florida Langkau Majalah - 1959

Pernahkah anda terfikir mengapa radio amatur dipanggil "Hams"? Nah, ia pergi seperti ini: Perkataan "HAM" seperti yang digunakan tahun 1908 adalah panggilan stesen stesen amatur pertama wayarles yang dikendalikan oleh beberapa amatur Kelab Radio Harvard. Mereka ALBERT S. Hyman, BOB ALMY, dan POOGIE MURRAY. Pada mulanya mereka dipanggil stesen mereka "Hyman-ALMY-MURRAY". Tapping keluar apa-apa nama yang panjang dalam kod tidak lama lagi menjadi meletihkan dan dipanggil untuk revision.They berubah "HYALMU", menggunakan dua huruf pertama setiap nama-nama mereka. Awal pada tahun 1910 beberapa kekeliruan menyebabkan antara isyarat daripada amatur wayarles stesen "HYALMU" dan sebuah kapal Mexico bernama "HYALMO". Mereka memutuskan untuk menggunakan hanya huruf pertama setiap nama, dan panggilan stesen menjadi "HAM".

Pada hari-hari perintis awal radio dikawal, pengendali amatur memilih frekuensi mereka sendiri dan surat panggilan. Kemudian, seperti sekarang, beberapa amatur mempunyai isyarat yang lebih baik daripada stesen komersial. Gangguan yang terhasil datang kepada perhatian jawatankuasa kongres di Washington dan Kongres memberikan banyak masa kepada undang-undang yang dicadangkan direka untuk kritikal menghadkan aktiviti radio amatur.

Pada tahun 1911, Albert Hyman memilih PENGAWALSELIAAN WIRELESS BILL kontroversi sebagai topik untuk tesisnya di Harvard. Pengajar beliau menegaskan bahawa satu salinan dihantar kepada Senator David I. Walsh, ahli jawatankuasa pendengaran rang undang-undang itu. Senator adalah begitu kagum dengan tesis bahawa dia bertanya Hyman untuk hadir di hadapan jawatankuasa. Albert Hyman mengambil pendirian dan digambarkan bagaimana stesen kecil dibina dan hampir menangis apabila beliau memberitahu bilik jawatankuasa sesak bahawa jika rang undang-undang itu pergi melalui, mereka akan mempunyai untuk menutup stesen kerana mereka tidak mampu yuran lesen dan semua yang lain. keperluan yang rang undang-undang yang dikenakan di stesen amatur.

Perbahasan Kongres bermula pada RANG UNDANG-UNDANG PERATURAN WIRELESS dan stesen sedikit "HAM" menjadi simbol bagi semua stesen yang sedikit amatur di negara ini menangis diselamatkan dari ancaman dan ketamakan stesen besar komersial yang tidak mahu mereka di sekitar. Rang undang-undang itu akhirnya sampai ke tingkat Kongres dan setiap penceramah bercakap tentang "... miskin stesen HAM sedikit". Itulah bagaimana ia semua bermula.

Anda akan mendapati keseluruhan cerita dalam Rekod Kongres. Publisiti Nationwide dikaitkan station "HAM" dengan pengendali radio amatur. Dari hari itu ini, dan mungkin hingga akhir masa di radio, amatur adalah "HAM".
________________________________________
Malangnya bagi cerita ini, tiada ia cek keluar. Satu presiden lalu ARRL yang melakukan penyelidikan meluas dalam usaha untuk mengesahkan cerita ini. Tiada apa-apa dalam rekod Kongres tentang HAM stesen sedikit. Tiada apa-apa dalam rekod akhbar kontemporari. Dan tidak ada rekod Hyman, Almay, atau Murray di Harvard pada masa ini kononnya berlaku. Cerita ini pertama kali muncul dalam penerbitan amatur pada tahun 1948, dan nampaknya tidak mungkin mati. Tetapi ia nampaknya tidak mempunyai asas fakta.

Satu lagi Kisah di bawah.
________________________________________
"Ham: pengendali miskin A 'plug.'."

Itulah definisi perkataan yang diberikan di GM Dodge Pengajar Telegraph walaupun sebelum radio. Definisi yang tidak pernah berubah dalam telegrafi wayar. Pengendali pertama wayarles telegraphers talian darat yang meninggalkan pejabat mereka untuk pergi ke laut atau kepada manusia stesen pantai. Mereka membawa bersama mereka bahasa mereka dan banyak tradisi profesion mereka yang lebih tua.

Pada hari-hari awal, percikan api adalah raja dan setiap stesen diduduki panjang gelombang yang sama - atau, lebih tepat mungkin, setiap stesen menduduki keseluruhan spektrum dengan isyarat pencucuh yang luas. Stesen kerajaan, kapal, stesen pantai dan pengendali semakin banyak amatur semua bertanding untuk masa dan ketuanan isyarat dalam penerima antara satu sama lain. Banyak stesen amatur yang sangat berkuasa. Dua amatur, bekerja seluruh bandar, berkesan boleh jem semua operator lain di kawasan itu. Apabila ini berlaku, kecewa pengendali komersial akan memanggil kapal yang lemah isyarat telah hapuskan keluar oleh amatur dan berkata "OM SRI MEREKA # & $! @ Hams ADALAH jamming ANDA."

Amatur, mungkin tidak biasa dengan makna sebenar istilah, mengambilnya dan digunakan untuk diri mereka sendiri dalam benar "Yankee Doodle" fesyen dan memakai dengan kebanggaan. Seperti tahun-tahun maju, makna asal telah hilang sepenuhnya

No comments:

Post a Comment